AHLAN WASAHLAN

ANDA PELAWAT YANG KE...

stat counter
Provided by the elogicwebsolutions.com web design team.

PROGRAM RUTIN SURAU MADAH


PROGRAM ILMU DI MADAH:

1. TAZKIRAH PRA JUMAAT
2.KULIAH MAGHRIB SETIAP MALAM
3. KULIAH SUBOH SETIAP PAGI AHAD

4. KULIAH TAFAQQUH: US TARMIZI AB RAHMAN
KITAB : AL IMAN
MASA: 9.00- 11.00 PAGI
TARIKH: ( AHAD MINGGU KE 2)
TEMPAT: MADAH

MUDAH MUDAHAN ALLAH MEMBUKA HIDAYAH KEPADA KITA UNTUK SAMA-SAMA MEMAKMURKANNYA

UNTUK DERMA SRI ATTALIM: AKAUN B ISLAM: 08059010002862

(خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) (التوبة : 103 )

103. Ambillah (Sadaqah )zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan[658] dan mensucikan[659] mereka dan mendoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

USRAH : SETIAP MINGGU KE- 4 , HARI JUMAAT( MALAM )
BERMULA : 7.00 - 10.00 MLM

Saturday, October 9, 2010

TAFAQQUH FI DIN BULAN OKT DI MADAH

kuliah tafaaqquh Fi din : Bertarikh 10.10 10
Kehadiran agak merosot....masih beraya dan banyak kenduri !!!!

Beriman kepada Kitab-kitab Allah

Fokus utama ialah kepada Allah.Beriman kepada Kitab ialah secara tafsil iaitu detail, berbeza dengan beriman kepada kitab Injil Zabur dan Taurat yang ada pada hari ini, dimana ianya sudah bercampur dengan tulisan tangan manusia.ia bukan lagi kitab Allah yang sebenarnya.

Beriman kepada Kitab ialah percaya bahawa setiap nabi dan rasul ada kitab masing-masing.Kitab-kitab ketuhanan atau kitab-kitab dari Allah.yang paling masyur 4, dalam bentuk kitab.

Kitab tersebut ada di sebut dalam Qur’an dan ada yang tidak di beritahu, tetapi kita wajib ber'ittiqad setiap mereka ada kitab.Wajib beriman secara Ijmal atau umum.

Antara yang disebut dalam al Qur’an:.

1. At Taurat: Kepada Nabi Musa as, dalam bahasa Qibti( Mesir tua )

Tujuan Kitab diturunkan Allah SWT:

(إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ) (المائدة : 44 )

44. Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir

Huraian:

Tujuan diturunkan

a. Semua kitab-kitab membawa hidayah

b. Menyuluh kepada jalan yang lurus

c. Menjadi sumber hukum, bagi menyelesaikan masalah kehidupan manusia.

2. Injil: Kepada nabi Isa as.

(وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِعَيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ) (المائدة : 46 )

46. Dan Kami iringkan jejak mereka (nabi nabi Bani Israil) dengan Isa putera Maryam, membenarkan Kitab yang sebelumnya, yaitu: Taurat. Dan Kami telah memberikan kepadanya Kitab Injil sedang didalamnya (ada) petunjuk dan dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan kitab yang sebelumnya, yaitu Kitab Taurat. Dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertakwa.

Huraian:

Selain dari tujuan di atas , tujuan kitab juga ialah membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya.daan juga sebagai peringatan kepada orang-orang yang bertaqwa.

Memberi peringatan kepada orang agar janagan buat dosa.

Persoalan:

a. Apakah kita gunakan Al qur’an sebagai sumber hokum?apakah hukum hakam dari yahudi dan nasara atau dari akal manusia.Hukum mati hari ini pun orang tidak takut, kerana ianya bukan hukum Allah.

b. Sebagai Asalnya kitab dalam gelap , tidak kenal halal atau haram, jadi apakah kita ambil kitab sebagai cahaya?

Sebagai Panduan hidup ?

3. Az zabur;

(وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُوراً) (الإسراء : 55 )

55. Dan Tuhan-mu lebih mengetahui siapa yang (ada) di langit dan di bumi. Dan sesungguhnya telah Kami lebihkan sebagian nabi-nabi itu atas sebagian (yang lain), dan Kami berikan Zabur kepada Daud.

Nabi Daud guna syariat nabi Musa.

4. Suhuf.

Panduan kepada manusia, dan sebahagiannya di muatkan dalam Qur’an.

Firman Allah SWT:

(أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَى) (النجم : 36 )

(وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى) (النجم : 37 )

(أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى) (النجم : 38 )

(وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى) (النجم : 39 )

(وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى) (النجم : 40 )

(ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى) (النجم : 41 )

(عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى) (النجم : 14 )

36. Ataukah belum diberitakan kepadanya apa yang ada dalam lembaran- lembaran Musa?

37. dan lembaran-lembaran Ibrahim yang selalu menyempurnakan janji?

38. (yaitu) bahwasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain,

39. dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya

40. dan bahwasanya usaha itu kelak akan diperlihat (kepadanya).
41. Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna,

Kaedah

a. Manusia tidak menanggung dosa orang lain.( masing-masing tanggung sendiri )

b. Setiap orang akan mendapat apa yang di usahakan.

c. Setiap orang akan melihat hasil yang di lakukannya

d. Setiap orang akan menerima balasan yang sempurna dari Allah SWT.

Contoh kandungan suhuf:

Surah Al A’la ( 14 – 19 )

(قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى) (الأعلى : 14 )

Hingga (صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى) (الأعلى : 19 )

14. Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri (dengan beriman),
19. (yaitu) Kitab-kitab Ibrahim dan Musa

Syarat Berjaya:

a. Mesti bersih diri

b. Apabila sebut nama allah terus patuh

c. Utamakan Akhirat di samping dunia.

Bersihkan diri dari 3 perkara

a. Tidak sesat

b. Bersih disudut syariat

c. Bersihkan di sudut tasauf

Kitab-kitab diturunlan

(كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ) (البقرة : 213

213. Manusia itu adalah umat yang satu. (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, yaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, karena dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkann itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.


a. Sebagai sumber hukum

b. Asal manusia satu , semua beriman.

Wajib beriman dengan kitab , walaupun tidak disebut nama, dan tidak boleh dinisbahkan kepada sesiapa.Wajib beriman yang ianya membawa kebenaran.cahaya yang menerangi.

5. Al Qur’an.

Pertanyaan :

1. Sesorang buat dosa dialah pikul dosanya.

Anak merupakan tanggungjawab ibubapa sehingga mereka kenal hukum Allah dan beramal dengan hukum itu, ini tanggungjawab. Bila anak sudah baligh, dia sendiri bertanggungjawab tentang apa yang dia buat. Adapun sebelum baligh, tugas kepada ibu bapanya.

Seandainya anak ada dosa yang banyak , ibu bapa tidak menanggung dosa si anak itu, ( seperti kata bapa, “ wahai Allah aku mohon untuk menanggung dosa anak ku” )

Tetapi ibu bapa mendapat dosa, hasil kealpaan ibu bapa .Anak mendapat dosa penuh dan ibu bapa dapat dosa kerana gagal laksanakan tanggungjawab.

Dalam sejarah Isteri Firaun, Asiah, walaupun suaminya kufur tetapi Asiah tetap menjadi wanita Solehah.

“Disegi bahasa” kamu berdosa bila anak buat salah. Tetapi sebenarnya ibu bapa mendapat dosa bila tidak bertanggungjawab dan alpa mendidik.

Contoh nabi Lut dan Noh , walaupun isteri mereka kufur kepada Allah.Mereka tidak menanggung dosa isteri mereka.

...bersambung bulan Nov 2010

No comments: